Kun pienissä tiloissa rakennetaan suuria



Keko_2_tyomaa1

Reitti työmaalle kulkee keskustan läpi, liikennevaloja ja kapeita käännöksiä riittää. Sen kahta puolta rakennetaan kauppakeskuksen muita osia. Yksi sisääntuloporteista on kirjaston vieressä aivan kauppatorin kupeessa. Toiselle, pääpurkupaikalle, johtaa läpiajoreitti vilkkaalta Torikadulta, ulostulo on lähes suoraan Kankurinkadun risteykseen.

"Pääpurkupaikka on aivan tontin laidassa, mutta suurimmat rakennusmassat tulevat toiselle reunalle. Sinne on ollut pakko avata toinen sisääntuloportti kirjaston edustalle. Rungon rakentamisen aikana tässä tulee olemaan työmaan pullonkaula. Siitä pitää saada sisään hallitusti tuhatkunta rekkalastillista rungon osia ja sadoista betonikuormistakin suuri osa. Alue on iso ja etäisyydet pitkiä, mutta liikkumatilaa ei ole koska tontti tullaan rakentamaan aivan täyteen", kertoo SRV:n projekti-insinööri Juha Ojala.

Ojala_SRV

Ympäristössä ei ole tilaa odottaville rekoille ja siellä tungeksivat myös viereisten työmaiden kuljetukset. Kirjaston puolella kääntöpaikka on yli viidenkymmenen metrin päässä portin ulkopuolella. Siellä jokaisella rekalla on oltava saattaja, joka pitää torikansan pois peruuttavan jättiläisen alta.

"Ilman kuljetusten valvontajärjestelmää ei näin ahtaissa tiloissa voi rakentaa. Sen käyttäminen oli tällä työmaalla aika selvää. Meillä on siitä hyviä aikaisempia kokemuksia esimerkiksi Kampin, Musiikkitalon ja Stockmanin työmailta Helsingissä," Ojala sanoo.

Tavoitteena on saada kaikista kuljetuksista tieto järjestelmään etukäteen ja varaukset purkupaikoista ja -laitteista. Ilmoituksen voi tehdä paperilomakkeella Projektiurakoinnin toimistossa tai tietokoneella internetselaimella mistä tahansa, missä on yhteys verkkoon. Päällekkäisiä varauksia ei voi tehdä. Järjestelmän kautta voidaan myös tiedottaa kaikille toimijoille poikkeustilanteista.

"Järjestelmä on monille urakoitsijoille ja tavaran toimittajille tuttu aikaisemmilta työmailta. Sitä jo osataan kaivata. Odotusaikojen lyheneminen on kaikkien etu, eikä netin käyttökään enää ole kynnyskysymys", Ojala arvelee.

Urakoitsijat joutuvat maksamaan purkamisesta, varastoinnista ja tavaran kuljettamisesta työkohteeseen, mutta samalla heidän miehensä vapautuvat näistä töistä. Tehdään sitä mikä parhaiten osataan: asentaja asentaa ja roudari roudaa. Urakoitsijoiden on pakko miettiä purkupaikkojen ja välineiden käyttöä. Se on elintärkeää tällä työmaalla, jonne mahtuu vain kaksi torninosturia ja kaksi purkupaikkaa, eikä ajoneuvonostureita voi juuri käyttää.

Työmaan logistiikan hoitaa Projektiurakointi Oy, joka käyttää työssään Evianetin NPL -ohjelmistoa.

"Liikenneturvallisuus ja odotustilan puute ovat työmaan suurimpia ongelmia kuljetusten kannalta. Parkkeeratut rekat eivät voi tukkia lähikatuja Hyvinkään ytimessä. Omat pulmansa tuovat myös kaksi tontilla olevaa isoa, säilytettävää maanalaista tilaa, joiden päällä on painorajoitukset. Rekkoja ja autonostureita ei voi ajaa mihin tahansa," sanoo Projektiurakoinnin työnjohtaja Tommy Nyholm.

Huhtikuussa työmaan rungon asennus oli vasta alussa ja oli suhteellisen hiljaista. Mutta pian massat alkavat liikkua. NPL-järjestelmä kytkettiin työmaalla päälle perehdyttämisen jälkeen 18.4.2011. Sen jälkeen porteilta voi joutua käännytetyksi, jos ei ole tehnyt ennakkoilmoitusta järjestelmään. Tuntuvat sanktiot rapsahtavat joka tapauksessa. Odotusten, sähläyksen ja ylimääräisten siirtojen aiheuttaman tärviön väheneminen on järjestelmän porkkana ja sanktiot piiska.

"Projektiurakointi vastaa logistiikasta ja siitä, että sääntöjä noudatetaan", sanoo Tommy Nyholm.

Keko_2_tyomaa2

Keko 2 työmaa pähkinän kuoressa:

  • Alkoi lokakuussa 2010, valmistuu syyskuussa 2012
  • Tiloja erikoisliikkeille ja ravintolalle 20 000 m²
  • Neljä asuintaloa, yli 100 asuntoa, 8000 m², joista kaksi rakennetaan myöhemmin
  • n. 70 päivittäistä työntekijää huhtikuussa 2011

 

Teksti ja kuvat: Seppo Verho